دهى از بخش شهریار استان تهران. / فرهنگ جغرافیایى ایران. در تقسیمات جدید جزو دهستان منجیلآباد از توابع شهرستان رباط كریم استان تهران شده است.
ادامه مطلب
انجمنهاکه آغاز کننده رسمی مشارکتهای مدنی در ایران بودند، اصلیترین سبب پیروزی انقلاب مشروطیت و پی ریزی تشکیل احزاب بعدی شدند. این انجمنها بر طبق اساسنامه خود به انجمن های سیاسی،ایالتیوولایتی، صنفی، مذهبی، ادبی و منطقهای تقسیم میشدند. ولی با وجود این تفاوت همه آنها در درخواست های سیاسی و اجتماعی مشارکت موثر داشتند. برای...
ادامه مطلب
در سال 1304 خ. انجمنى به نام فوق مركب از جمعى از دانشمندان و رجال معروف براى حفظ آثار باستانى و تعظیم و تكریم رجال تاریخى در تهران تشكیل گردید و نخستین قدم را براى ساختمان آرامگاه فردوسى در طوس برداشت و پس از انعقاد جشن هزاره فردوسى و ساختن آرامگاه مذكور تعطیل شد و...
ادامه مطلب
از انجمنهاى تهران است كه به مدیریت میرزا عباسقلى خان اداره مىشد. «… اگر چه شاه [مظفرالدین شاه] در انجمن آدمیت داخل شده و میرزا عباسقلى خان مدیر انجمن آدمیت پولى از شاه گرفت…» / تاریخ بیدارى ایرانیان، ج 2، ص 198. این انجمن را جامع آدمیت و انجمن مخفى آدمیت نیز خواندهاند. «میرزا عباسقلى...
ادامه مطلب
انجمن آذربایجانىهاى مقیم تهران بوده و ریاست آن به عهده سید حسن تقىزاده بود. محل آن نزدیك مجلس شوراى ملى قرار داشت كه در جریان به توپ بستن مجلس آنجا نیز غارت شد. «… مدرسه سپهسالار را نیز غارت كردند. انجمن آذربایجان و انجمن مظفرى و خانه بانوى عظمى و خانه ظلالسلطان و دكاكین و...
ادامه مطلب
از تألیفات رضاقلى خان هدایت و كتابى در لغت است. ! رجوع کنید به هدایت.
ادامه مطلب
از انجمنهاى مذهبى تهران بود. این انجمن متشكل از جمعى سادات بود كه به قول دولتآبادى برخى مكلا و برخى دیگر معمم بودند. / حیات یحیى، ج 2 ص 160. ریاست آن بر عهده میرزا ابوالقاسم طباطبائى فرزند سیدمحمد طباطبائى از رهبران انقلاب مشروطیت بود. روابط انجمن آل محمد با دربار همیشه از سوى انقلابیون...
ادامه مطلب
مركز انجمن اهالى ارومیه در تهران در بازار لب خندق، كوچه حاجى محمدرضاى صراف قرار داشت. / نداى وطن، سال اول، ش 10 105 شوال 1325ق.
ادامه مطلب
این انجمن هر هفته روز دوشنبه جنب تكیه عودلاجان خانه حاجى جلالالاطباء تشكیل جلسه مىداد. / حبلالمتین، ش 264، یكشنبه سوم ربیعالاول.
ادامه مطلب
این انجمن در اوایل سال 1326ق. تأسیس شد و اعلام كرد كه در پذیرفتن عضو هیچگونه محدودیتى قائل نیست و هر كس خواهان عضویت در آن باشد، مىتواند به این كار اقدام كند. محل انجمن نزدیك دروازه قدیم حضرت عبدالعظیم قرار داشت. / حبلالمتین، 1326، ش 26 ص 4.
ادامه مطلب